Sessió 2. Creem personatges i els fem parlar

Pla de treball

  • L’entorn de programació de l’Scratch
  • Creació de personatges
  • Diàleg entre personatges
  • Planificació del projecte

Com és per dins l’Scratch?

Ara hem de començar a treballar amb l’Scratch. Entrem-hi i veiem com és per dins:

Entorn d'edició

L’Scratch utilitza blocs per construir un programa, aquests blocs estan organitzats per categories:

Categories

Icona tasquesFem-ho pas a pas

  • Entrem al nostre compte de l’Scratch
  • Creem un nou projecte que anomenarem m1repte21.
  • Explorem les opcions de cadascuna de les categories. fem clic al signe d’interrogació que hi ha a la part superior dreta per obtenir ajuda i seleccionem la pestanya Blocs:
    Ajuda dels blocs

Cal que tinguem en compte que els programes sempre comencen quan hi ha un esdeveniment, normalment quan la bandera verda es premi.

Esdeveniments


Icona repte Repte 1

Hem d’aconseguir que el nostre personatge, el gat de l’Scratch, digui Hola, bon dia! quan es cliqui la bandera verda i Adéu! quan es cliqui la lletra “z”. Ho farem en el projecte que tenim obert que hem anomenat m1repte21.

Icona pista Pista

Necessitarem dos blocs d’esdeveniments i un bloc d’aspecte que haurem d’utilitzar dos cops.
Bon dia Repte 1


Afegim personatges

La següent cosa que podem fer és veure com podem crear nous personatges. Hi ha diferents formes d’afegir personatges a un projecte, anem a triar un personatge de la galeria que té l’Scratch. Seguirem treballant sobre el projecte m1repte21 que tenim obert.

Icona tasquesFem-ho pas a pas

  • Fem clic a l’opció per triar un personatge de la galeria:
    Triar personatge de la galeria
  • Trobarem una pantalla amb tota la galeria de personatges de l’Scratch. Fixem-nos que estan organitzats per categories:
    Triar personatge de la galeria
  • Triem un personatge qualsevol
  • Ara ja tenim dos personatges: el gatet de l’Scratch i el que acabem de crear
  • Si volem esborrar, o duplicar, un personatge ho podem fer clicant-hi al damunt amb el botó dret del ratolí:
    Eliminar personatge
  • També podem esborrar o duplicar un personatge, així com fer-lo petit o gran, amb les opcions que hi ha just a sobre de l’escenari:
    Gestió de personatges

Icona repte Repte 2

Hem de fer aparèixer cinc personatges en el nostre projecte m1repte21: dos mitjans de transport, un animal del fons del mar, un de terrestre i una persona.


Els personatges poden parlar entre ells

Quan hem estat remenant diferents postals al web de l’Scratch hem vist que els personatges poden parlar entre ells amb bafarades. Ara hem d’aconseguir un diàleg entre els nostres personatges.

En el repte anterior hem fet dos petits programes que funcionaven quan s’activava l’esdeveniment corresponent.

Ara bé, el que farem normalment és combinar diferents instruccions per fer programes més llargs i complexos. A l’Scratch combinarem les instruccions enganxant-les una sota de l’altra, de manera que s’executaran de forma ordenada començant per la de més amunt i anant baixant fins el final. D’això en direm una estructura seqüencial.


Icona repte Repte 3

Continuem treballant en el nostre projecte m1repte 21. Hem de fer que dos dels nostres personatges tinguin una petita conversa. El programa ha de funcionar prement només la bandera verda. No podem utilitzar cap altre esdeveniment.

En el primer intent és possible que haguem tingut una dificultat: els personatges parlen alhora. Quan estem en grup i parlem entre nosaltres el més difícil és respectar el torn de paraula. Als personatges de l’Scratch els passa el mateix.

Repte 3

Per solucionar-ho necessitem gestionar els temps d’espera durant el diàleg. Per fer-ho podem utilitzar aquests blocs:

  • Espera
    En aquest bloc de la categoria Control el número de segons indica quant de temps espera el programa abans de continuar l’execució
  • Digues
    En aquest bloc de la categoria Aspecte el número de segons indica durant quant de temps es mostra la bafarada

Cada personatge ha de tenir el seu programa i ha de tenir un temps d’espera sense fer res mentre l’altre personatge està parlant.

Icona pista Pista

Podem calcular quants segons han passat en total? De quina manera podem calcular quants segons ha d’esperar un personatge abans de parlar?

Diàleg


Icona projecte Comencem a definir el nostre projecte

Un cop ja hem vist com és una postal interactiva i quines coses podem fer, ha arribat el moment de planificar molt bé la nostra postal.

Icona tasques Fem-ho pas a pas

Ara començarem el nostre projecte. Obrim el nostre espai i creem un nou projecte que anomenarem postal. Un cop creat, l’hem de compartir clicant el botó Comparteix de la part dreta superior per tal que el nostre mestre hi pugui accedir. Quan l’hàgim compartit s’obrirà un nou espai:
Descripció postal

Aprofitarem els apartats de Instruccions i de Notes i informacions per començar a descriure com volem que sigui la nostra postal. En concret, a l’apartat de Notes i informacions, hem de fer diferents apartats per descriure el següent:

  • Quin és el tema de la nostra postal?
  • Quina història passarà a la nostra postal?
  • Quins personatges apareixen a la nostra postal?
    • Quin és el paper del personatge 1?
    • Quin és el paper del personatge 2?
  • Quins moviments hauran de fer els personatges?
    • Quin moviment farà el personatge 1?
    • Quin moviment farà el personatge 2?
  • Quin serà el diàleg que tindran entre ells?

És possible que, a mesura que anem avançant en la construcció de la postal, aquesta planificació que estem definint vagi canviant. No cal, doncs, que sigui excessivament detallada ja que al final de cada sessió i tenint en compte el què heu après anirem fent créixer poc a poc el nostre projecte.


Icona glosari Com que som programadors i programadores parlem de…

  • Projecte: és cada nou treball que realitzem a l’espai de l’Scratch el qual té un nom assignat. Aquest projecte pot ser modificat sempre que es vulgui i es pot compartir amb d’altres persones.
  • Blocs de l’Scratch: és cadascuna de les peces que s’encarrega de provocar una acció concreta, també es poden dir instruccions. Aquests blocs tenen diferents formes i colors segons com es puguin encaixar amb les altres i el tipus d’acció que facin.
  • Categories de l’Scratch: és cadascuna de les agrupacions de blocs o instruccions que duen a terme accions similars: moviment, sons,
  • Programa: és el conjunt de blocs de diferents categories que es van encaixant per dur a terme una acció completa.
  • Estructura seqüencial: són parts d’un programa on les instruccions es van executant una darrera de l’altra.
  • Esdeveniment: és una instrucció d’un programa on es defineix què ha de passar per a què s’executi un programa.