Sessió 11. I ara acabem el nostre projecte

Pla de treball

  • Revisió de la descripció del projecte
  • Programació del projecte
  • Aprofitar altres projectes o programes
  • Control de funcionament del projecte

A per feina…

Al llarg de totes les sessions anteriors, hem anat aprenent moltes de les possibilitats que té l’Scratch i hem resolt tots els reptes que s’han plantejat. En aquests moments ja sou uns programadors i unes programadores d’allò més eficients.
També hem anat desenvolupant i revisant la descripció de la vostra postal interactiva a mesura que avançàvem per les possibilitats que ens ofereix l’Scratch. Primer de tot hem de fer un repàs d’aquesta descripció per comprovar que ho tenim tot controlat consultant-la al nostre projecte postal.

Icona tasquesFem-ho pas a pas

  • Quin és el tema de la nostra postal?
  • Quina història passarà a la nostra postal?
  • Quins personatges apareixen a la nostra postal?
    • Quin és el paper del personatge 1?
    • Quin és el paper del personatge 2? (i tots els que apareguin a la postal)
  • Quins moviments hauran de fer els personatges?
    • Quin moviment farà el personatge 1?
    • Quin moviment farà el personatge 2? (i tots els que apareguin a la postal)
  • Quin serà el diàleg que tindran entre ells?
  • Quins són els escenaris que apareixen?
    • Quin és l’escenari 1 i quan apareix?
    • Quin és l’escenari 2 i quan apareix? (i tots els que apareguin a la postal)
  • Quins efectes aplicarem?
    • Quins efectes al personatge 1? Quan?
    • Quins efectes al personatge 2? Quan? (i tots els que apareguin a la postal)
    • Quins efectes a l’escenari 1? Quan?
    • Quins efectes a l’escenari 1? Quan? (i tots els que apareguin a la postal)

Aprofitem la feina feta

Al llarg de totes les sessions hem realitzat molts projectes que podem recuperar per afegir parcialment a la nostra postal. L’Scratch ens permet copiar parts d’un projecte per aprofitar-les a un altre. Podem copiar: sons, fons, personatges però també programes. D’aquesta forma, si hem fet una feina de la que estem especialment orgullosos i ens ha portat molt de temps, la podem “reutilitzar” amb facilitat.

Icona tasquesFem-ho pas a pas

  • Obrim el projecte on es troba l’element que volem copiar. A la part inferior de la pantalla de l’Scratch hi ha una petita fletxa, cliquem sobre ella i s’obrirà l’espai de la motxilla
  • Ens situem a la part que volem copiar. Pot ser un personatge que hem creat, un escenari, un so, però també algun programa relacionat amb un personatge o amb un escenari
  • Amb el ratolí arrosseguem la part que volem aprofitar a la motxilla
  • Obrim el projecte on volem fer servir el que hem arrossegat a la motxilla, obrim la motxilla i ho arrosseguem al lloc corresponent. Hem d’estar segur que col·loquem el nou element en el lloc adient

Motxilla Scratch

També podem aprofitar parts d’un projecte dins del mateix projecte

Icona tasquesFem-ho pas a pas

  • Obrim el projecte i triem el personatge del qual volem copiar el programa.
  • Ens col·loquem sobre el programa que volem copiar, el seleccionem i l’arrosseguem sobre el personatge que volem que aprofiti el programa

Anem programant i donant forma

Icona projecte El nostre projecte creix…

Ja ho tenim tot a punt per començar a programar o bé continuar si hem anat treballant de forma prèvia. La descripció de la postal que hem actualitzat a l’inici d’aquesta sessió ens ha de servir per anar comprovant que seguim la feina de forma correcta. Podem fer-nos una llista i anar marcant les coses resoltes, repartir-nos les tasques i planificar-nos. Treballem en equip com treballen els programadors i programadores, tothom aportem i opinem per anar construint el nostre projecte.