Sessió 10. Els personatges es comuniquen

Pla de treball

  • Esdeveniments
  • Enviament de missatges

Missatges entre personatges

Fins ara, quan volíem gestionar una conversa entre dos personatges fèiem servir la gestió del temps per tal que no parlessin tots alhora. Aquesta gestió és força feixuga quan volem fer una conversa una mica llarga o quan volem que hi hagi varis personatges. Anem a veure com ho podem fer més senzill.

Pas a pas Fem-ho pas a pas

  • Entrem al nostre compte de l’Scratch i creem un nou projecte anomenat m1repte101
  • Creem tres personatges qualssevol, per exemple “Butterfly 1”, “Butterfly 2” i “Butterfly 3”
  • Per fer que parlin entre ells, en lloc de fer una gestió de temps, farem que els personatges s’enviïn missatges per saber que ha de dir cadascú en cada moment. Ho farem amb els blocs:
    Envia a tots Envia a tots i espera
  • Anem a “Butterfly 1” i li programem que comenci el diàleg:
    Enviament de missatge
  • Ara anem a “Butterfly 2” i li programem que esperi a rebre el missatge, i quan el rebi que contesti:
    En rebre missatge
  • Ara li torna el flux del programa altre cop a “Butterfly 1”, per tant li diem que enviï un nou missatge a “Butterfly 3”:
    Enviament de missatge
  • Ara anem a “Butterfly 3” i fem com abans amb “Butterfly 2”, ha d’esperar a rebre el missatge i contestar:
    En rebre missatge
  • “Butterfly 1” torna a tenir el flux del programa, anem a traspassar-li a “Butterfly 2”. És tan senzill com enviar un missatge sense que hagi d’esperar resposta:
    Enviament de missatge
  • “Butterfly 2” té ara el control del flux. Programem què ha de fer, per exemple fer una proposta a les altres dues:
    Enviament de missatge
  • Finalment programem que les altres dues papallones reben aquest missatge i contesten alhora:
    En rebre missatge

Icona repte Repte 1

Continuem amb el m1repte101. Fem que inicialment hi hagi un fons a l’escenari, que després del punt on ha quedat el projecte hi hagi un canvi de fons, i que quan hi hagi aquest canvi es reprengui la conversa.

Icona pistaPista: Hem de tenir present que el canvi d’escenari també el podem considerar un esdeveniment:
Quan canviï el fons


Com ho fem amb les targetes de l’Scratch?

Les targetes de l’Scratch ens proposen diferents tasques al voltant d’un tema. Com ho veus amb aquesta per crear una història:

Targeta crea una història


Icona projecte El nostre projecte creix…

Si ens ha estat difícil gestionar els diàlegs dels personatges amb els temps, ara ho podem actualitzar utilitzant l’enviament de missatges. Seguim amb el nostre projecte de la postal interactiva.


Icona glosari Com que som programadors i programadores parlem de…

  • Enviament de missatges: Mètode per transferir el flux del programa entre personatges.
  • Flux: Recorregut de la seqüència del programa, que pot estar en un sol personatge o saltar entre personatges.