Mòdul 1. Comença l’Scratch-aventura!

En aquest mòdul començarem a treballar amb l’Scratch, un viatge al·lucinant pel camí de la programació!

El repte final d’aquest mòdul serà la creació de postals interactives. Per tal de resoldre el repte descobrirem l’entorn de l’Scratch i la necessitat de programar. Explorarem els objectes i els personatges que seran els protagonistes de la nostra postal. Començarem a programar fent un diàleg, movent els personatges  per anar construint l’acció i animant els objectes i els personatges.

SESSIÓ PLANS DE TREBALL      ACTIVITATS
Sessió 1

Comencem: el projecte

 

 

Què és l’Scratch?
Descobrim el web de l’Scratch
Creem un usuari per començar a treballar
Presentem el projecte

 

  • Presentació de l’activitat
  • Presentació del programa Scratch
  • L’espai del grup a l’Scratch: usuari i contrasenya
  • Definició del projecte: postal interactiva
  • Observació d’exemples de postals a l’Scratch
Sessió 2

Creem personatges i els fem parlar

 

 

Planificació del projecte
L’entorn de programació de l’Scratch
Creació de personatges
Diàleg entre personatges

 

  • Definició del projecte de grup
  • Descoberta de la interfície de l’Scratch
  • Afegir personatges
  • Diàlegs entre personatges
Sessió 3

Movem els personatges

 

 

Els personatges es poden moure?
El bloc de moviment
Primers moviments: mou-te, rebota, fixa la rotació, posició inicial, vés a, llisca
Estructura iterativa
Direcció del moviment
Personatges animats

 

  • Primers moviments, rebota, fixa la rotació, posició inicial, vés a, llisca.
  • Moviments amb canvis de vestit 
Sessió 4

Incorporem-hi més personatges

 

Dibuixar personatges
Editar vestits
Mode mapa de bits i mode vectorial
Importació de personatges
Respecte als drets d’autor
Ús de la càmera per crear personatges

 

  • Creació de personatges
  • Disseny de personatges: galeria i categories, esborrar i duplicar
  • Gestió de l’aspecte dels personatges (mida, color…)
  • Disseny d’un personatge propi
  • Drets d’autor: llicències Creative Commons
Sessió 5

Ens movem
en totes direccions

 

Propietats dels personatges
Els personatges saben dibuixar
El bloc “llapis”
Dibuixem polígons i estrelles

 

  • Propietats dels personatges
  • Control de les direccions dels personatges en l’inici i el moviment
  • Dibuix mitjançant moviment d’un personatge
  • Estructura iterativa
Sessió 6

Dibuixem l’escenari

 

On són els personatges?

 

  • Creació d’un escenari
  • Disseny i modificació del fons
  • Efectes sobre els escenaris
Sessió 7

Efectes gràfics dels personatges

 

 

Efectes gràfics dels personatges
Altres propietats dels personatges
Dibuix de figures i estampació de personatges
Nombres aleatoris
Coordenades de l’escenari

 

  • Canvis d’aspecte dels personatges
  • Accions aleatòries 
Sessió 8

Efectes de so

 

 

Afegim so des de la galeria
Enregistrament de so
Afegim so des d’un fitxer
Fem música

 

  • Ús de sons de la galeria
  • Enregistrament de sons i afegir-los
  • Creació de música: instruments, notes i tempo
Sessió 9

Potser sí,
potser no

 

Estructures condicionals
Expressions lògiques
Sensors i operadors
Preguntes i respostes

 

  • Còpia i canvi de nom dels projectes
  • Estructura condicional. Ús d’expressions lògiques
  • Finalització d’una estructura iterativa amb una estructura condicional
  • Comunicació amb l’usuari
Sessió 10

Els
personatges
es
comuniquen

 

Esdeveniments
Enviament de missatges

 

  • Enviament de missatges entre personatges
  • Treballar amb les Scratch Cards
Sessió 11

I ara acabem
el nostre projecte

 

 

Revisió de la descripció del projecte
Programació del projecte
Aprofitar altres projectes o programes
Control de funcionament del projecte

 

  • Descripció final de projecte
  • Copia de projectes i programes
  • Programació del projecte 
Sessió 12

Presentem
el nostre projecte
i el valorem

 

Com fer una presentació?
Ens autoavaluem
Ens avaluem com a grup 

 

  • Pautes per dur a terme la presentació del projecte
  • Coavaluació del grup
  • Autoavaluació dels alumnes